zondag 21 juni 2015

Inwijding

Auteur: Veronica Roth
Genre: Jongvolwassenen, Science-Fiction en Romantiek
Bladzijdes: 568

Samenvatting:
Het boek gaat over een meisje genaamd Beatrice. Ze leeft in Chicago. Chicago is verdeeld in verschillende facties: zelfverloochening, Oprechtheid, Onverschrokkenheid, Eruditie en Vriendschap. Beatrice woont bij de zelfverloochening, dus dat betekent dat ze leeft om andere te helpen en weinig aan zichzelf denkt. Ze woont daar met haar vader, moeder en broer. Kinderen blijven tot hun zestiende bij hun eigen factie wonen. Na hun zestiende doen ze een test om te kijken bij welke factie ze het best passen. Daarna heb je de keuze om naar een andere factie te gaan of bij je eigen factie te blijven, als je naar een andere factie gaat zie je, je familie nooit meer. Beatrice was zestien en moest dus die test doen. Toen ze de test deed klopte er iets niet. Er stonden 3 facties waar ze het best bij past. Terwijl er normaal maar 1 factie staat. Dit betekende dat ze afwijkend was. De vrouw die de test bij Beatrice afnam zei tegen haar dat ze haar uitslag aan niemand mocht vertellen, omdat dat heel gevaarlijk zou zijn. De dag van de kiesceremonie brak aan en de kinderen moesten kiezen bij welke factie ze wilden gaan door middel van 5 kommen voor elke factie. Je moest met een mes een snee in je hand maken en je bloed laten druppelen in de kom van de factie waar je, jezelf wilden voegen. De broer van Beatrice is eerst en laat zijn bloed druppelen in de kom van Eruditie. Toen was Beatrice aan de beurt en zij kiest voor Onverschrokkenheid. Beatrice maakt al snel een vriendin genaamd Christina. Onverschrokkenheid had twee leider genaamd: Four en Eric. Voordat de kinderen echt bij Onverschrokkenheid horen moeten ze een soort test doen. Als je zakt word je een factieloze (dat zijn eigenlijk gewoon zwerver). Beatrice slaagt uiteindelijk voor de testen, maar Four komt erachter dat ze Divergent is en houdt het geheim. Beatrice en Four beginnen ook gevoelens voor elkaar te krijgen. Op een gegeven moment komt Eric erachter dat Four en Beatrice Afwijkend zijn en probeert ze te vermoorden, maar Four en Beatrice vluchten naar de plek waar alles bestuurd wordt om het te stoppen. Uiteindelijk worden de vader en moeder van Beatrice doodgeschoten en moeten Beatrice, Four, Caleb (de broer van Beatrice) en de vader van Four vluchtten. Ze springen op een trein en weten niet waar die ze heen leidt.

Mening:
Ik vond het een leuk spannend boek. Vanwege de facties en het gemene bestuur deed het me een beetje denken aan de Hongerspelen. Ik vind Beatrice een dapper meisje, ze vocht gewoon terug in plaats van haarzelf over te geven. Het boek was ook goed geschreven. Ik vond het wel goed te begrijpen. Ik vond het boek wel weer voorspelbaar, ik had al vanaf het begin verwacht dat Beatrice het allemaal zou overleven, maar er waren wel spannende stukken waar ik dacht dat ik het misschien toch fout had en ze alsnog dood ging. Four vond ik een stoere, dappere, aardige jongen. Hij had een heel groot risico genomen door Beatrice te helpen dat vond ik heel aardig van hem. Het zieligste stuk vond ik het stuk waar de moeder van Beatrice zichzelf opofferde voor Beatrice en het stuk dat haar vader doodging. Dat waren wel weer onvoorspelbare stukken, want ik had niet verwacht dat haar moeder en vader dood zouden gaan. Ik had verwacht dat er maximaal een van hen dood zou gaan. Ik zou dit boek echt aanraden om te lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten