dinsdag 23 juni 2015

Hongerspelen

Auteur: Suzanne Collins
Uitgever: Van Goor
Genre: Jeugdboek
Bladzijdes: 450

Inleiding:
In het land Panem zijn 12 districten en de hoofdstad het Capitool, dat alle districten in zijn macht heeft. Voorheen waren er 13 districten, maar district 13 was verwoest door het Capitool. Het verhaal speelt zich af in de toekomst, na een grote burgeroorlog in Noord-Amerika. district 1 is het rijkst, en district 12 het armst en elk district wordt bewaakt door vredesbewakers (van het Capitool) en er zit een heel groot hek om elk district. Elk jaar worden er de Hongerspelen gehouden als een soort straf voor de opstand, een spel waarbij 24 tributen van 12 tot 18 jaar, uit elk district een jongen en een meisje in een grote arena strijden tegen elkaar op leven en dood. Dit wordt bepaald door middel van een loting. Als jou naam getrokken wordt moet je meedoen met de Hongerspelen. Iemand kan zichzelf ook opofferen om mee te doen aan de Hongerspelen. Het spel kan 1 dag duren, maar ook wel een paar weken. Het gaat door totdat er 1 iemand over is. Degene die als laatst overblijft heeft de Hongerspelen gewonnen en zal eeuwige rijkdom en roem hebben.

Samenvatting:
Katniss Everdeen is een meisje van 16 en woont met haar moeder en zusje Prim van 12 jaar in district 12. Ze zijn dus heel arm. Op de dag van de loting voor de hongerspelen. wordt Prim geloot om mee te doen met de Hongerspelen, maar Katniss kan het niet aanzien en ze offert zich op om in plaats van Prim mee te doen aan de Hongerspelen. De jongen die mee moet doen van district 12 is Peeta, een sterke bakkerszoon die Katniss al een tijd leuk vond. De arena is elk jaar verschillend maar elk jaar wel heel groot: bos, woestijn, ijs of tropisch regenwoud. De Hongerspelen is het grootste evenement van het jaar: iedereen kijkt tv en ziet hoe de tributen elkaar vermoorden en ze vinden het fantastisch. Katniss heeft één voordeel: ze jaagt haar hele leven al met pijl en boog in het verboden bos om voedsel te krijgen voor haar familie, dus ze heeft al een beetje jaagervaring (maar natuurlijk niet jaagervaring op mensen). Maar dan moet ze wel eerst een boog en pijlen zien te bemachtigen! Voor lage Districten is het een vreselijk om mee te doen aan de Hongerspelen, zij hebben zich nooit voorbereid op de Hongerspelen, voor de hoge Districten is het geweldig, want die kinderen trainen hun hele leven al om mee te doen aan de Hongerspelen, zij heten de beroepstributen of beroeps. Het boek eindigt met dat Katniss en Peeta als laatste over blijven en elkaar moeten vermoorden, maar Katniss verzint iets waardoor zij en Peeta zouden winnen. Ze dreigden dat ze allebei tegelijk een giftige bes zouden eten, hierdoor hadden ze allebei gewonnen.

Mening:
Ik vond het een heel leuk boek. Het had heel veel verschillende genres: Romantiek, Actie, Avontuur. Het Romantiek vond ik wat minder, maar dat is waarschijnlijk omdat ik niet echt van Romantiek hou en meer van actie. Katniss Everdeen vond ik een heel dapper en aardig meisje. Dankzij haar overleefden zij en Peeta die Hongerspelen en ze wilde liever niemand doodmaken. Ik vond Peeta ook wel een aardige jongen. Hij had Katniss ook goed geholpen. Het boek is ook gewoon goed geschreven. Het was goed te begrijpen en alles werd goed uitgelegd. Ik had voordat ik het boek ging lezen de film al gezien. Hierdoor vond ik het boek niet meer zo spannend, want ik wist al wat er ging gebeuren. Maar het boek was wel voorspelbaar. Het was gewoon zoals altijd, de hoofdpersonages overleven het. Ik denk dat het wel beter was geweest als tenminste Peeta doodging. Het zieligste stuk vond ik toen een klein meisje van 12 jaar genaamd Rue doodging. Het spannendste stuk uit het boek vond ik het stuk waar Peeta gewond was geraakt en Katniss terug moest om medicijnen te halen voor Peeta. Toen ze bij de medicijnen was aangekomen stond de broer van Rue daar en wilde Katniss vermoorden. Maar had haar gespaard, Katniss zijn zusje, Rue had proberen te redden voordat ze doodging. Ik zou dit boek echt aanraden om te lezen. Het is een heel leuk boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten